Articole

 

Calciu, magneziu si vitamina D - un trio de aur pentru sanatate


CALCIU

Ce stim despre calciu?

CalciuEste cel mai des intalnit mineral din corpul uman, reprezentand aproximativ 2% din greutatea corporala. Cea mai mare parte, 99%, se gaseste in oase si dinti, unde are un rol structural, iar restul de 1% ia parte foarte multe procese metabolice dinorganism, asigurand functia normala a celulelor nervoase, tesutului muscular neted si striat si a altor celule.

Ce rol are calciul in organismul uman?

  • Mineralizarea osoasa
  • Transmiterea influxului nervos
  • Excitabilitatea neuromusculara si contractia musculaturii netede si striate
  • Asigurarea contractivitatii cardiace
  • Coagularea sangelui
  • Activarea enzimelor din organism

Care sunt sursele din care organismul isi poate procura calciul necesar?

Calciul este un mineral si, prin urmare, nu poate fi produs in organism. Asadar, singura sursa de calciu este alimentatia si, in acest sens, este bine de stiut ca organismul uman necesita aport de calciu incepand de la nastere, pe parcursul intregii vieti.

Necesarul zilnic de calciu in functie de varsta

 Varsta  Calciu (in mg)
 0 - 1 an  400 - 600
 1 - 3 ani  500 - 700
 4 - 8 ani  800
 9 - 20 de ani  1300
 20 - 50 de ani  1000
 Femei insarcinate
si care alapteaza
 1500
 Peste 50 de ani  1200
 

Ce se intampla cand organismului ii lipseste calciul?

O persoana obisnuita pierde in medie, in fiecare zi, aproximativ 400 - 500 mg de calciu. Cand nivelul calciului din sange scade, mineralul vital este „imprumutat” din oase. Atunci cand organismul distruge mai multe oase decat reconstruieste, timp de mai multi ani la rand, oasele devin fragile si foarte predispuse la fracturi. Singura metoda de a readuce calciul in structura osului este o dieta corespunzatoare. Dintre alimentele cele mai bogate in calciu, enumeram: produsele lactate, verdeata, ouale, broccoli, somonul, sardinele, etc. Cele mai multe persoane considera ca alimentatia zilnica le ofera intreaga cantitate de calciu de care organismul are nevoie, insa realitatea demonstreaza, din nefericire, contrariul. Rareori reusim sa includem in dieta de fiecare zi alimente bogate in calciu. Acest lucru conduce la un deficit de calciu de care, cel mai adesea, nu suntem constienti.

Care sunt factorii de risc ai pierderii masei osoase?

  • Fumatul
  • Consumul bauturilor alcoolice
  • Un nivel scazut al estrogenului (la femeile aflate la menopauza)
  • Stresul
  • Lipsa exercitiilor fizice
  • Consumul excesiv de alimente bogate in oxalati (substante care distrug calciul din alimente si plasma) - cacao, ciocolata, spanac, stevie, macris

Care sunt efectele lipsei de calciu?

  • Crampele/spasmele musculare, de obicei la nivelul gambelor
  • Senzatia de amorteala
  • Furnicaturi in maini, picioare si in jurul gurii
  • Fragilizarea unghiilor, care devin moi, casabile, galbui si prezinta denivelari
  • Depresie
  • Functionarea defectuoasa a aparatului digestiv si a inimii

Studii recente au demonstrat ca un consum regulat de calciu de catre femeile insarcinate reduce riscul complicatiilor in timpul sarcinii, precum si riscul de mortalitate a nou-nascutului in primele patru saptamani de viata.


 

VITAMINA D

Vitamina DEste bine cunoscut faptul ca, pentru fixarea calciului in oase, vitamina D este indispensabila. Cea mai mare parte a vitaminei D din sange provine din ceea ce sintetizeaza pielea dupa expunerea la soare. In absenta expunerii corespunzatoare la soare, apare un deficit de vitamina D care trebuie completat din surse medicamentoase sau alimentare, precum produsele lactate, ouale si carnea de peste. Iata de ce femeile care nu consuma in mod regulat produse lactate ar trebui sa introduca in dieta zilnica suplimente de vitamina D.

Ce rol are vitamina D in organism?

Multe persoane cunosc legatura dintre vitamina D si sanatatea sistemului osos, insa rolul vitaminei D in organism nu se rezuma doar la acest aspect. Ea este, de asemenea, importanta pentru:

  • Mentinerea sanatatii sistemului imunitar
  • Dezvoltarea celulara normala
  • Dezvoltarea normala a creierului
  • Mentinerea tonusului muscular

Cercetari recente au demonstrat ca:

  • Vitamina D are un rol important in mentinerea sanatatii muschiului cardiac.
  • Exista o corelatie directa intre greutatea scazuta la nastere si nivelul scazut de vitamina D din sangele mamei, fiind bine cunoscut faptul ca greutatea scazuta la nastere creste riscul mortalitatii infantile, al aparitiei unor deficiente ale sistemului imunitar, al functionarii defectuoase a creierului.

Ce se intampla in cazul carentei de vitamina D?

Carenta de vitamina D antreneaza o decalcifiere osoasa care provoaca rahitism la copii, iar la adulti osteomalacie, ce se traduce prin deformatii osoase insotite de tulburari biologice.

 

MAGNEZIUL

MagneziuUn alt mineral important ce favorizeaza o mai buna absorbtie a calciului in organism este magneziul, indispensabil functionarii eficiente a sistemului nervos, asupra caruia are un efect calmant, si a sistemului muscular, participand atat la relaxarea, cat si la contractia musculara.

Cateva dintre actiunile importante ale magneziului

  • Intervine in functionarea aparatului circulator, datorita efectului reglator asupra contractiei musculare.
  • Este un factor protector impotriva infarctului de miocard.
  • Contribuie in mare masura la mineralizarea osoasa. 60% din magneziul din organism este concentrat la nivelul oaselor, iar restul de 40% este distribuit in muschi si tesuturile moi.
  • Asociat cu calciul, poate combate stresul si starile depresive.Poate creste rezistenta organismului la infectii.
  • Imbunatateste randamentul intelectual.
  • Alaturi de calciu si vitamina D, amelioreaza simptomele sindromului premenstrual.

Care sunt posibilele semne ale carentei de magneziu?

  • Slabiciune si crampe musculare
  • Palpitatii
  • Senzatia de lipsa de aer
  • Iritabilitate
  • Nervozitate
  • Insomnie
  • Incapacitate de concentrare
  • Oboseala si hipersensibilitate la zgomote puternice
  • Dureri menstruale accentuate
  • Tensiunea arteriala crescuta
  • Durerile abdominale si constipatia
  • Migrene. Cercetari recente au demonstrat ca aproximativ 50% dintre persoanele care acuza migrene puternice au niveluri sangvine scazute de magneziu.

Aveti grija de sanatatea dvs.! Efectuati-va regulat analize de rutina, care sa includa si dozarea principalelor minerale din organism. Includeti in dieta zilnica alimente bogate in calciu, vitamina D si magneziu.


OSTEOPOROZA - Principala consecinta a carentei de calciu

  • Este una dintre cele mai grave si, concomitent, raspandite consecinte ale deficitului de calciu.
  • Este o boala ireversibila, in care structura oaselor se deterioreaza progresiv, acestea devenind fragile si usor de fracturat.
  • Aproximativ 1,3 milioane de fracturi pe an sunt cauzate de osteoporoza.
  • Este bine de stiut ca masa osoasa scade incepand cu varsta de 25 de ani, atat la femei, cat si la barbati. De aceea aportul suplimentar de calciu are un rol important in prevenirea instalarii osteoporozei.
  • O serie de cercetatori australieni au demonstrat ca peste 80% din femeile care consuma suplimente nutritive cu calciu prezinta o rata a fracturilor cu 5% mai mica decat femeile care nu au beneficiat de aport suplimentar de calciu.

1 din 3 femei sufera de osteoporoza

 


FOREVER CALCIUM

Forever CalciumFormula cu citrat de calciu, combinat cu vitamina D si magneziu.

Se digera usor si se absoarbe eficient.

Administrat zilnic - doua tablete la micul dejun si doua la pranz – furnizeaza organismului cantitatea de calciu recomandata in proportie de 100%.

>> Detalii in Manualul de Produse


Produsele FLP nu sunt medicamente, deoarece nu au fost concepute pentru a fi utlizate in scop diagnostic, terapeutic, simptomatic sau preventiv al unor afectiuni sau grupe de afectiuni. Pentru orice problema de ordin medical se impune consult efectuat de medicul de familie.


(revista Forever nr. 89, septembrie 2006)

E-mail flp.ro
Adresa ta de mail:

(ex.: ioan.popa@flp.ro)

Parola:


(instructiuni privind accesarea contului de mail FLP.ro)

...Nu ai inca o adresa nume@flp.ro? Clic aici!

Zona membri
Utilizator:
Parola:
Am uitat parola!